De Toeristische Visie 2017


De geschiedenis van Zandvoort gaat terug tot rond het jaar 1100. Het dorp leefde van de visvangst. Wie toen had voorspeld dat ruim 900 jaar later het ontvangen van bezoekers uit binnen- en buitenland de belangrijkste bron van inkomsten zou zijn, had op weinig begrip kunnen rekenen. Toch is dat nu het geval. Zandvoort is afhankelijk geworden van recreatie- en toeristeninkomsten. Zo’n 57% van de arbeidsplaatsen in Zandvoort is direct of indirect gerelateerd aan de toeristische sector.

​Dat betekent dat in Zandvoort permanent wordt gekeken of deze sector gezond is én dat ook kan blijven. Vanaf 2012 is hard gewerkt aan een nieuwe visie en aanpak voor Zandvoort. De identiteit van Zandvoort is vastgesteld. Er is een toeristische claim ontwikkeld die naadloos aansluit bij die identiteit. Deze werkzaamheden hebben geleid tot de Toeristische Visie zoals die in 2017 door de gemeenteraad van Zandvoort is vastgesteld.

Een belangrijk onderdeel van de Toeristische Visie is de keuze om Zandvoort te positioneren als hét strand voor de Metropool Regio Amsterdam (MRA). Dat lijkt een erg voor de hand liggende keuze en dat was het jaren ook. Maar steeds meer Amsterdammers vinden het bezoek aan een stadsstrand een uitstekend alternatief voor een reisje naar de kust. Daarnaast is voor nieuwe Amsterdammers (zoals studenten en expats) een bezoek aan Zandvoort niet vanzelfsprekend. Middels stedelijk aanbod en het aantrekken van hoogwaardige evenementen wil Zandvoort nadrukkelijker haar plek opeisen in de regio.

 

Download de volledige toeristische visie