Hoe gastvrij ben jij?



Zandvoorts Museum – Gerardo Eijbersen

Plaatsingsdatum oktober 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun verhalen over gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan Gerardo Eijbersen. Gerardo is host en gids bij het Zandvoorts Museum. Wij vroegen Gerardo hoe hij en zijn collega’s het verschil maken in gastvrijheid.


Mijn rol als host

“Bezoekers van het Zandvoorts Museum komen niet alleen voor de expositie, maar ook voor de verhalen achter de expositie. Ze vinden het ontzettend fijn om in hun eigen taal aangesproken te worden en uitleg te krijgen, dat doen we dan ook zoveel mogelijk. Naast het vertellen van de verhalen krijgen we ook regelmatig vragen over wat er verder allemaal in Zandvoort te beleven is. We zijn natuurlijk geen VVV meer, maar geven nog wel tips als mensen erom vragen, we zijn tenslotte wél gastvrij!”

Mijn rol als gids voor het Zandvoorts Museum en Zandvoort Marketing

“Vanaf april tot eind augustus organiseert het Zandvoorts Museum wekelijks bunkerwandelingen in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Hier zijn tal van bunkers uit de Tweede Wereldoorlog te vinden. Onderweg naar deze bunkers neem ik de groep mee langs het gevarieerde landschap van dit duingebied en vertel ik hen over de unieke verzameling aan dieren en planten in dit gebied. Ik begeleid deze groepswandelingen ook voor Zandvoort Marketing. In de maand oktober arrangeren zij ook hertenwandelingen voor volwassenen en voor kinderen (uitsluitend in de herfstvakantie). Het is altijd een unieke ervaring om samen met de groep de burlende en vechtende herten te spotten. Tijdens de wandelingen probeer ik met iedere deelnemer een praatje te maken om ze op hun gemak te stellen. Ook moedig ik de mensen aan om vragen te stellen. Het is mijn missie om mensen met een brede glimlach en een rugzak vol informatie naar huis te laten gaan!”



Brasserie Marû - Mink Hesmerg

Plaatsingsdatum september 2022


Iedere maand vragen we één van onze partners om hun ervaring met gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan Mink Hesmerg, general manager bij The Enso Group. Nadat The Enso Group 3 mooie restaurants geopend heeft in Haarlem was het tijd om ook Zandvoort kennis te laten maken met de Nikkei (Japan-Peruaanse keuken) en natuurlijk met de uitmuntende hospitality die hier onderdeel van is. Op 12 april 2022 opende Brasserie Marû (voorheen Café Neuf) haar deuren in Zandvoort. We vroegen Mink hoe hij en zijn team van Marû het verschil maken in gastvrijheid.


“Met de juiste inzet van hospitality kun je écht het verschil maken, daarom leiden we onze medewerkers op in de 6 stappen van ons inwerkprogramma. Als medewerkers deze stappen doorlopen, voelen gasten zich welkom, gezien en gehoord. Dit begint al bij het welkom heten. Hierbij vragen we: Op welke naam mogen wij u verwelkomen? In plaats van: Heeft u gereserveerd? Het zit vooral in de persoonlijke benadering en de woorden die je gebruikt. Als aanvulling op dit programma volgen onze medewerkers iedere maand een inspiratiedag met workshops, waarbij het programma iedere keer verschilt. De ene keer gaan we op bezoek bij een barista en de andere keer krijgen we een workshop van een cocktailshaker. Op deze manier scholen we onszelf bij, maar houden we onszelf ook geïnspireerd. We vinden het belangrijk om goed voor onze medewerkers te zorgen en hen op te leiden. Als het team tevreden is, dan stralen zij dat ook uit naar de gasten en is iedereen tevreden.”



Camping de Lakens - Djoerd Vulto

Plaatsingsdatum juli 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun gastvrijheid verhaal te delen en zo elkaar te inspireren.

Deze maand is het woord aan Djoerd Vulto, camping manager bij Camping de Lakens. Wij vroegen Djoerd hoe hij en zijn team het verschil maken in gastvrijheid.


"De gastvrijheid van onze gasten op Camping de Lakens begint al bij de eerste ontmoeting. Alles is erop ingericht om gasten te laten proeven van de beach vibe die je op Camping de Lakens ervaart.

Bij aankomst op de camping worden gasten ontvangen in onze vernieuwde open, zonnige en ruime receptie. Gasten checken bij ons in, zittend aan de balie, bij één van onze collega’s. De persoonlijke aandacht, de relaxte sfeer, de moderne uitstraling en de fijne manier van inchecken zorgen direct voor het echte vakantiegevoel. Onze receptie collega’s spreken Nederland, Duits en Engels, waardoor ook de buitenlandse toeristen in hun eigen taal worden ontvangen.

De ligging in Nationaal Park Zuid-Kennemerland biedt veel mogelijkheden voor gasten om te genieten van de prachtige omgeving. Onze collega’s van de receptie adviseren onze gasten over de vele fiets- en wandelmogelijkheden in de omgeving, maar ook weten zij veel te vertellen over andere leuke activiteiten in de omgeving. Ook de narrow casting die op verschillende plekken op de camping te vinden is, informeert gasten over leuke activiteiten tijdens hun verblijf.

Op Camping de Lakens besteden we veel aandacht aan de vitaliteit van onze gasten. We hebben een uitgebreid aanbod aan wellness- en sportfaciliteiten voor een actief of ontspannen verblijf. Zo genieten gasten van een heerlijke massage, een saunabezoek of kunnen ze deelnemen aan een bootcamp workout of surfles. Kortom wij doen alles om onze gasten een heerlijk verblijf te laten ervaren op Camping de Lakens."



Hotel @ Sea - Djaëll en Iliya

Plaatsingsdatum mei 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun gastvrijheid verhaal te delen en zo elkaar te inspireren.

Deze maand is het woord aan Djaël en Iliya, eigenaren van het compleet vernieuwde Hotel at Sea in Zandvoort. We vroegen hoe zij en hun team het verschil maken in gastvrijheid.


“Gastvrijheid draait bij ons om het creëren van een thuisgevoel. Het bieden van alle comfort en gemak van thuis gemixt met het gevoel er even tussen uit te zijn. Dat zit bij ons in de kleine dingen. Een heerlijke douche en bed bijvoorbeeld maar ook het geven van eventuele suggesties voor uitstapjes, wandelingen of restaurants. Er een privé wifi-punt op iedere kamer, zodat je altijd een veilige verbinding hebt en je de mogelijkheid hebt om op jouw eigen account een Netflix-serie te streamen op de tv. En een standaard koelkast en een flesje wijn op de kamer. Maar ook net iets verder gaan dan de gasten verwachten. We hadden laatst een gast die ons bestek zo mooi vond. Die hebben we daarom een setje meegegeven. En als we de mogelijkheid hebben, geven we de gast een gratis kamerupgrade. Dat zorgt er net voor dat de ervaring de verwachting overstijgt en je altijd top of mind bent. Om dat te kunnen doen is liefde en passie voor het ondernemen en voor de gasten heel belangrijk. Zodra dat er niet meer is, bestaat de kans op bedrijfsblindheid: ondernemen op de automatische piloot en doen wat je altijd al doet. Daar moet je voor waken.”



Vlug Fashion - Dave Vlug

Plaatsingsdatum april 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun gastvrijheid verhaal te delen en zo elkaar te inspireren.

Deze maand is het woord aan Dave Vlug, mede-eigenaar van Vlug Fashion’s Men’s Wear in Zandvoort. We vroegen Dave hoe hij en zijn vader het verschil maken in gastvrijheid.


“Bij ons in de winkel krijgt iedere klant dezelfde persoonlijke aandacht en service, of je nu een dorpsgenoot bent of een toerist uit Duitsland. We herkennen onze klanten, als iemand na 2 jaar weer bij ons in de winkel komt weten wij nog exact wat hij 2 jaar geleden bij ons heeft gekocht. Hiermee weten we onze klanten altijd positief te verrassen. Al 30 jaar besteden we veel zorg en aandacht aan onze kledingcollectie. Kwalitatieve en stijlvolle mannenmode. En we doen graag iets unieks. Zo starten we deze maand met onze eigen exclusieve race en circuit print overhemden en polo’s. We zijn immers trots op ‘ons’ Formule 1 circuit in Zandvoort en hoe leuk om dat in onze kleding uit te stralen?! Ons ondernemerschap is gedreven vanuit het oogpunt en in het belang van onze klant. Op korte termijn is dit niet commercieel ondernemen, maar een goede investering voor het opbouwen van een langetermijnrelatie is het zeker. Deze denkwijze blijkt te werken want de basis van onze winkel bestaat uit 80 procent terugkerende klanten (ook veel Duitse gasten!), waarvan sommige al meer dan 20 jaar. Mooi hè?!”



Behind the Beach Bike - Raymond van Duyn

Plaatsingsdatum maart 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun gastvrijheid verhaal te delen en zo elkaar te inspireren.

Deze maand is het woord aan Raymond van Duyn, eigenaar van Behind the Beach Bike Rentals in Zandvoort. We vroegen Raymond hoe hij en zijn team het verschil maken in gastvrijheid.


“Ons motto is: verplaats je in de gast. Wij verdiepen ons in de verschillende culturen van onze gasten en spreken naast Nederlands ook vloeiend Duits, Engels en zelfs Spaans. Omdat we communiceren in de eigen taal van de gast, maken we écht contact. En snappen daardoor precies wat de gast wil. Zo komen we tot een huurfiets die precies bij hem of haar past. We nemen de tijd om de fiets exact op maat af te stellen en geven tips voor fietsroutes waarvan wij denken dat de gast blij van wordt. En dat blijkt ook altijd het geval te zijn horen wij na afloop. Blije gasten die vanaf de fiets hebben genoten van ons mooie Zandvoort en omgeving, daar genieten wij weer van."



Lunchbreek - Liesbeth van der Meij de Bie

Plaatsingsdatum februari 2022


Met dit maandelijks terugkerende item willen we onze partners een podium bieden om hun gastvrijheid verhaal te delen en zo elkaar te inspireren.

Deze maand is het woord aan Liesbeth van der Meij de Bie, eigenaresse van Lunchbreek in Zandvoort. We vroegen Liesbeth hoe zij en haar team het verschil maken in gastvrijheid.


“Al 10 jaar lang is Lunchbreek een laagdrempelige lunchroom. Je stapt als het ware een huiskamer binnen. Of je nu alleen komt, met je familie, een vriend(in) of om te werken, iedereen is welkom voor een heerlijk kopje koffie, een vers ontbijt of smakelijke lunch. Innovatie en creativiteit is ons sleutelwoord. Regelmatig voegen we iets nieuws toe aan de menukaart en spelen hiermee in op trends, de seizoenen en vakanties. Zo hebben we nu in de voorjaarsvakantie een regenboog pannenkoek, speciaal voor de kids. Uiteraard met natuurlijke kleurstoffen want we werken alleen maar met verse producten en maken bijna alles zelf. Met passie en zoveel plezier staat ons vaste team voor iedereen klaar. En dat merken onze gasten, waardoor we ze weer terugzien in onze lunchroom. Zo leuk!”



BeachHouse Hotel - Sofie Bent

Plaatsingsdatum januari 2022


Iedere maand vragen we een van onze partners om hun ervaring met gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan Sofie Bent, Hotel Manager bij het Beachhouse Hotel in Zandvoort. We vroegen Sofie hoe zij en haar team het verschil maken in gastvrijheid.


“Wij vinden het belangrijk dat onze gasten zich bij ons “thuis” voelen en een huiskamergevoel ervaren. In onze coffee corner zijn ze daarom altijd welkom om koffie, thee, muntwater of wat lekkers te pakken. Gasten waarderen dit enorm en maken dan graag een praatje met ons. Door ons kleine en betrokken team heeft de gast tijdens zijn of haar verblijf een vast gezicht. Dat creëert vertrouwen en écht persoonlijk contact. We vinden het belangrijk om alle focus op de gast te hebben. Een voorbeeld hiervan is dat onze gast voor aankomst al zoveel mogelijk gegevens zelf digitaal invult. Zo hebben wij tijdens de check-in alle aandacht voor de gast en zijn of haar wensen. We geven ze informatie en leuke tips over wat er te doen is in de omgeving. Dat is toch gastvrijer dan “wat is uw paspoortnummer"? Onze tips zijn voor onze gast ook altijd binnen handbereik via onze GuestCompass app. Zo bieden we niet alleen fysiek maar ook digitaal een optimale klantbeleving,” aldus Sofie.



Palace Hotel - René van Wielink

Plaatsingsdatum januari 2022


Iedere maand vragen we een van onze partners om hun ervaring met gastvrijheid te delen en zo elkaar te inspireren. Deze maand is het woord aan René van Wielink, General Manager bij het Palace Hotel in Zandvoort. We vroegen René hoe hij en zijn team het verschil maken in gastvrijheid.

Palace Hotel

“Het belangrijkste is persoonlijk contact. Oprechte aandacht door écht te luisteren naar je gast, gedurende zijn of haar gehele verblijf. We laten onze gast zich thuis en welkom voelen bij ons. Alvast een bedlampje aanzetten op de kamer als we weten dat gasten pas laat inchecken. Of een attentie op de kamer van een loyale gast. Wij vinden het leuk als gasten terugkomen naar ons hotel en laten dat blijken. Daarnaast vinden we het belangrijk om aandacht te besteden aan de sfeer in ons hotel. Zoals bijvoorbeeld op speciale dagen, van hartjes op het bed met Valentijnsdag tot sfeervolle kerstversiering in onze lobby tijdens de decembermaand. We merken dat dit enorm wordt gewaardeerd door onze gasten. Kortom gastvrijheid zit echt in ons DNA. Bij de selectie van een nieuwe medewerker vind ik de sociale vaardigheden dan ook een belangrijker criterium dan een afgeronde opleiding aan de hoge hotelschool”, aldus René.