Drone shot van Zandvoort. gezien vanuit de Zuidduinen/ Waterleidingduinen gericht op het noord-westen

Kenniscentrum

Als dé marketingorganisatie van Zandvoort faciliteren we onze partners graag met relevante kennis. We doen zelf research, laten onderzoek uitvoeren, verzamelen verschillende rapporten van derden en stellen deze beschikbaar, zodat ook onze partners gerichter hun publiek kunnen bereiken.

Drone shot van het strand van zandvoort Download de visie

Toeristische Visie 2040

In deze visie kijken we vijftien jaar vooruit naar de ontwikkeling van toerisme, recreatie en de bezoekerseconomie in Zandvoort. Op korte termijn werken we aan een nog aantrekkelijkere badplaats en leefbare woon- en werkgemeente, met balans tussen toerisme en leefbaarheid. In 2040 heeft Zandvoort een jaarrond sterke bezoekerseconomie met hoogwaardig aanbod en staat het bekend als gastvrije, sportieve badplaats waar altijd iets te beleven is dankzij strand, natuur, dorp en circuit.

Overzichtsfoto - Drone van het dorp Zandvoort

Merkonderzoek

Het Steden & Streken Merkenonderzoek is in 2011 met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld om de merkkracht van verschillende gemeenten, provincien en streken te meten. Deze merkkracht wordt onderzocht aan de hand van vragen en stellingen over bekendheid van, waardering voor en binding met een destinatie

In 2021 is Zandvoort hierin voor de eerste keer meegenomen. Dit onderzoek vormt de 0-meting op basis waarvan wij de voor Zandvoort waardevolle imago factoren meten. In 2025 hebben wij bij wijze van 1-meting weer deelgenomen aan het onderzoek.

0-meting 2021   |   1-meting 2025

Kirchplatz des Dorfes Zandvoort

Toeristisch Bezoek aan Steden

Jaarlijks wordt door het NBTC het onderzoek ‘Toeristisch Bezoek aan Steden’ uitgevoerd. Het doel van het onderzoek is om inzicht krijgen in de omvang van het toeristisch (dag)bezoek aan een destinatie alsmede verschillende kenmerken zoals vervoermiddel, bezoekduur, ondernomen activiteiten en bestedingen. Ook kan, bij jaarlijkse deelname, de ontwikkeling van het bezoek door de jaren heen worden bekeken en eenvoudig benckmarks gemaakt worden.

Zandvoort wordt sinds 2020 jaarlijks meegenomen in het TBaS.

TBaS 2020   |   TBaS 2021   |   TBaS 2022   |    TBaS 2023   |   TBaS 2024

Toerisme Dashboard Noord-Holland

In het Toerisme Dashboard Noord-Holland vind je een groot aantal cijfers over toerisme en recreatie in Noord-Holland, afkomstig uit een aantal landelijke en regionale onderzoeken. Het dashboard gaat inzicht in een aantal belangrijke indicatoren van toerisme en recreatie, zoals internationale bezoekers, vrijetijdsgedrag van Noord-Hollanders en Nederlandse bezoekers van buiten de provincie. Het dashboard bevat toeristisch-recreatieve gegevens op Provinciaal niveau en in sommige gevallen op regionaal op gemeentelijk niveau.

Landelijke onderzoeken

Behalve regionale en lokale onderzoeken zijn er verschillende relevante landelijke onderzoeken en rapporten. De reis van de vakantieganger is in 2021 opdracht van Zandvoort Marketing uitgevoerd en zet de stappen en overwegingen uiteen die een dag- of verblijfstoerist maakt. Perspectief 2030 is het toekomstperspectief van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) over toerisme in Nederland en het dashboard de Staat van Bestemming geeft de huidige staat van toerisme in Nederland weer.

Data

Om toerisme beheersbaar te houden en de balans tussen impact van toerisme en leefbaarheid te bewaren is data over toerisme van belang voor de sturen. De Nationale Datastrategie geeft richting aan welke data nodig is, hoe deze vergaard wordt, hoe we hiermee gaan en hoe we hierop kunnen acteren. De datalandschap wegwijzer is een overzicht van beschikbare diverse databronnen op verschillende niveaus.